30.05.2012 21:24

Adikia dětem

Adikia dětem ke Dni dětí přichystala malý dárek a na svoje si přijdou i tatínkové.

Děti na modré obloze rády pozorují čáry, které za sebou nechávají letadla. Výfukové plyny z trysek leteckých motorů dosahují teploty několika stovek °C a okolní teplota v letových hladinách, v nichž se letouny pohybují (kolem 10 km) je asi 50 °C pod nulou. Horké plyny se tak rychle ochladí a zkondenzují na vodní páru (kapky vody nebo kousky ledu). Prouděním vzduchu a vyrovnáním teplot se kondenzační pás postupně rozptýlí. Kondenzační pás je také fenoménem různých konspiračních teorií tzv.  chemtrails. Přimícháním chemikálií, bakterií či virů do leteckého benzínu lze kondenzační stopy údajně využít k modifikaci počasí, zabránění obrovského přelidnění, nebo dokonce k ovládnutí lidské mysli. Pás za letadlem vypouštějícím tyto látky vzniká bezprostředně za letadlem, je mnohem větší, výraznější a vydrží prý mnohonásobně déle než obvykle. 

Při pozorování kondenzační stopy mizícího letadla asi každého napadne otázka, kam letadlo letí. Většina moderních dopravních letadel má identifikační radar a na veřejně přístupném internetovém leteckém radaru lze tyto letadla sledovat. Pokud máte „chytrý mobilní telefon“ s připojením k internetu, lze sledovat letadla i když jste někde u vody nebo v přírodě.

Mimo typu letadla a jeho obrázku zde najdeme údaje o aktuální letové výšce a rychlosti. Údaje o poloze letadel jsou aktualizovány po asi 20 vteřinách (letadla se posouvají po mapě).  Dozvíme se, jaké letecké společnosti letadlo paří a odkud kam letí. Na mapě jsou také letiště a po kliknutí se dozvíme, která letadla se chytají k odletu a která jdou na přistání. U vybraného letadla je možné zpětně přehrát celou trasu letu. Na internetu lze také pořídit radiový scaner, který přebírá zvuk komunikace mezi letadlem a řídí věží.

Tak dost řečí a staňte se „dispečerem leteckého provozu“. Právě letí Boeing 737 slopečnosti Jet2 z Budapešti do Menchestru.

www.flightradar24.com

—————

Zpět