02.09.2012 17:31

Vodičských preukazov zadržali pre neplatenie výživného viac ako vlani

Polícia každý rok vyšetruje a dokumentuje približne 8000 prípadov neplatenia výživného. Exekútori môžu na základe novely platnej od apríla 2009 vydať príkaz na zadržanie vodičského preukazu tomu, kto si neplní súdom uloženú povinnosť platiť výživné. Do mája roku 2011 dostali policajti od exekútorov viac návrhov na zadržanie vodičských preukazov pre neplatenie výživného ako za celý minulý rok. Bolo ich 1785. Na základe týchto návrhov zadržali 840 vodičských oprávnení. TASR informovala hovorkyňa Prezídia Policajného zboru Denisa Baloghová.

"Po pominutí dôvodov na zadržanie vodičských preukazov bolo 73 vrátených," povedala Baloghová. V roku 2010 prišlo na políciu 1484 návrhov na zadržanie vodičského oprávnenia pre nezaplatenie výživného. "Zadržali sme 623 vodičských preukazov. Po pominutí dôvodov na zadržanie vodičských preukazov bolo 156 vrátených," informovala hovorkyňa.

Zdroj SME.sk

Zkušenosti ze Slovenska zcela jasně ukazují, že zabavování řidičských průkazů neplatičům výživného je absolutní zhovadilost, kdy jen za necelou polovinu roku 2011 bylo podáno stejné množství návrhů na zabavení řidičského průkazu jako za celý předchozí rok. V roce 2010 bylo zadrženo 840 řidičských průkazů, z toho jich po uhrazení výživného bylo vráceno jen 73 (úspěšnost 8,5 %). Za necelou polovinu roku 2011 bylo zabaveno 623 řidičských průkazů, z toho jich bylo vráceno 156 (úspěšnost 24,5 %). Úspěšnost sice vzrostla, stále je to však pouze ¼ případů, což rozhodně nelze považovat za vyřešení problému s neplacením výživného. Přepočítáno na celý rok, bylo v roce 2011 zabaveno 374 řidičských průkazů, což je 5krát více jak v předchozím roce a to za vyřešení problému s neplacením výživného už může vydávat jedině magor. Otázkou navíc je, zda ve všech případech dlužníky k zaplacení výživného dokopala právě chuť usednout za volant a nedokopal je k tomu exekutor prodejem majetku či srážkami ze mzdy. Výsledek slovenského experimentu tak silně připomíná situaci u nás, kdy po zpřísnění znaků trestného činu zanedbání povinné výživy a zdvojnásobení trestních sazeb se „naprosto překvapivě“ zdvojnásobil počet vězňů za neplnění výživného.

Pokud na neplatiče výživného „nezabrala“ vidina čtyřiadvaceti měsíců strávených ve smradlavých teplákách, ze kterých se vysvlečete jen do studené sprchy, lze si jen těžko představit, že by měli začít sekat latinu kvůli řidičáku? Rád bych poznal člověka, na kterého taková hrozba bude platit víc.

Ještě před několika lety jsem každý den pracovně najezdil sto kilometrů a tisíce kilometrů za krásami vlasti či do zahraničí. Při současných cenách benzínu se mi nevyplatí jet k zákazníkovi na druhý konec Prahy, tam přitáhnout šroubek na větrem uvolněné anténě a pak se dvě hodiny dohadovat, že si za pět minut práce účtuji nehorázné peníze. Na výlety pak nejsou peníze. Nehodlám tento stát podporovat skrze DPH a spotřební daně, proto jsem razantně omezil (nejen) jízdy autem. Pokud by zde bylo nasazeno diletantské zabavování řidičáků, než nemravnému synovi platit výživné, raději si pořídím pojízdnou tašku a pomáhačům dobrovolně odevzdám řidičák.

Pro většinu otců bude dočasná ztráta řidičáku výrazně schůdnějším trestem než vězení. Lze velmi pochybovat, že by to pro stát přineslo nějaký efekt, kdy sice odpadnou náklady na věznění neplatičů, ale stát od nich ani nebude mít příjem z DPH a spotřebních daní. Navíc a o to tady snad jde především, se tím pro potřebné děti vůbec nic nezmění! Pokud se něco změní, tak spíše k horšímu, protože dnes je většina otců stíhána pro neschopnost plnit výživné z fiktivního příjmu a takto přestanou platit výživné skuteční grázlové, kteří jen platí výživné a o děti neprojevují žádný zájem.

Jediným smyslem zabavování řidičáků je tedy snaha o omezení kontaktů otců  s dětmi, kdy sice mohou využívat hromadnou dopravu, ale zkracuje se tím jejich čas, kdy mohou být se svými dětmi. S ohledem na zrušené spoje se v řadě případů ke svým dětem ani nedostanou.

—————

Zpět